Originální název: The maze runner
Režisér: Wes Ball
Knižní předloha: Labyrint: Útěk - James Dasher
Délka: 114 minut
Premiéra: 18. 9 . 2014
Žánr: akční, mysteriózní, thriller, sci-fi

Herecké obsazeníDylan O´Brien, Aml Ameen, Thomas Brodie-Sangster, Will Poulter, Dexter Darden, Kaya Scodelario, Chris Sheffield, Joe Adler, Alexander Flores, Patricia Clarkson, Don McManus, Blake Cooper

Anotace

Podzemní výtah Thomase vyvezl na louku obklopenou vysokými zdmi. Vůbec na nic si nepamatuje, dokonce si zpočátku nevzpomíná ani na vlastní jméno. Hned po příjezdu jej přivítá skupina dalších mladíků, které již dříve potkal stejný osud. Vytvořili zvláštní komunitu, která se na tom podivném místě snaží přežít a zároveň neúnavně hledá únikovou cestu. Možnost utéct mají každé ráno, kdy se ve zdi otevírá obrovská brána. Ta jim však pouze umožňuje vstoupit do obrovského a neustále se měnícího bludiště, které jejich nový domov obklopuje. Nejlepší a nejodvážnější běžci hledají cestu ven a postupně mapují jednotlivé části labyrintu. Mají na to jen čas vymezený denním světlem, večer se brána uzavírá a kdo se nestihne včas vrátit, mezi stěnami labyrintu nepřežije. Zůstane po něm jen přeškrtnuté jméno vyryté na stěně. Labyrint se totiž v noci mění na děsivé místo plné nejrůznějších nástrah, kvůli nimž se pravděpodobnost přežití v jeho útrobách limitně blíží k nule. Thomase přesto bludiště neustále přitahuje. Možná za to může i fakt, že je jiný než ostatní chlapci. Jemu jedinému se zdají podivné sny o minulosti a o záhadné organizaci skryté pod zkratkou W.C.K.D. Navíc právě jeho jméno vykřikne nový pasažér, kterého přiveze další výtah. K překvapení všech to ale není chlapec, ale dívka (Kaya Scodelario). A právě ona možná drží klíč od brány jejich vězení.

Můj názor

Reakce těsně po shlédnutí: Tohle je bomba! Nechtějí mi to třeba pustit ještě jednou?

Musíte brát ohled na to, že tohle je moje první úplná recenze na film, takže buďte trochu shovívaví. A hned pro začátek bych se přiznala bez mučení, že jsem knihu ještě nečetla. Ano, ukamenujte mě, ale vzhledem k tomu, že u nás kniha vyšla 18.9. tedy v den premiéry filmu, neměla jsem čas si ji pořídit. Ale věřte, že to ihned napravím.

Film mě zcela nadnuchnul. Knihu jsem sice nečetla, ale ohlasy na film byly pozitivní a trailer sliboval opravdu dobrou podívanou. I kvůli tomu bylo mé očekávání hodně velké a já si nepřipouštěla, že by mě mohl film zklamat. Naštěstí se tomu úplně tak nestalo, i když vedle silných stránek má Labyrint i své slabší. Těch je ovšem mnohem méně. Film mě dostal i tím, že konečně je tu jedna dystopie, kde sází na hlavního chlapeckého hrdinu. Vemte si třeba Hunger games nebo Divergenci. Hlavními hrdiny jsou zde dívky. Teď přichází kvalitní podívaná s chlapcem.

Z plátna vyzařovaly jasné emoce - hrůza, nejistota, zmatenost. Dokonale jsem se vžívala do postav, bála jsem se s nimi, byla jsem zmatená s nimi, skoro jsem měla pocit, že se ocitám tam v Labyrintu. Napětí prosakovalo plátnem jako voda, akční scén rozhodně nebylo málo a divák si určitě vytrpěl svoji porci strachu za hrdiny, zatímco křečovitě svíral sedačku. Několikrát se stávalo, že jsme se na sebe s kamarádkou vyděšeně podívaly stále se stejným sdělením: Umírám hrůzou. Jak tohle můžou přežít? Vše dokreslovala dobře zvolená hudba. Film postrádal hluchá místa, rozhodně se tam stále něco dělo. Zaroveň musíte být připraveni i na to, že možná ukápnete nějakou tu slzičku, protože pro diváky jsou připravené i smutné pasáže. Labyrint vypadá krásně. Tedy, chci tím říct, že se vzhled Labyrintu vážně povedl, totéž platí i o rmutech - příšerách z Labyrintu -, kteří vážně budí hrůzu.

Obsazení. To je jeden z velkých plusů filmu. Mám dojem, že jsem nenašla jediného herce, který by mi nesedl na roli. Ať už to byl Thomas, Minho, Alby, Newt nebo Gally, všechny jsem si okamžitě oblíbila. Dokonce jsem sympatizovala i s Gallym, což byl tak trochu záporák, který stál proti Thomasovi. Upřímně se podivuji nad hereckými schopnostmi Dylana O´Briena, který hrál vážně skvěle a role se na něj hodila (a prý je vášnivý tanečník :D) Minho taky stál za to. A Newt taky. A... Už jenom kvůli herců musíte Labyrint vidět. Protože se na ně nejen pěkně kouká, ale jejich výkony jsou podivuhodné a hlavně uvěřitelné. Jediná výtka k postavám a hercům je ta, že mám pocit, že se Theresa pořádně neprojevila, objevila se až v druhé polovině filmu, ale i tak toho příliš nevykonala na to, že je jednou z hlavních postav... Ale já knihu nečetla, a tam třeba taky nemá zatím tolik prostoru. Jak jsem zjistila, pro režiséra Wese Balla je Labyrint: Útěk prý také takovou premiérou. Na kontě měl zatím jen pár maximálně desetiminutových snímků, ale Labyrint je trochu jiné kafe. Přesto musím uznat, že svou roli režiséra v dvouhodinovém filmu zvládl bravůrně.

Jak jste možná již stihli vyvodit, Labyrint je bezpochyby fenomenální film, ale ani tady to není úplně bezchybné. Co mi především vadilo, tak byla nepřehlednost v některých akčnější a rychlejší scénách. Prostě špatně sestříhané. Těžko říct, jestli to byl zaměr, aby byl divák zmatený, nebo jestli někdo hold neumí stříhat. Ve filmu dojde bezpochyby k několika velkým a překvapivým odhalením, ale to největší - tedy co je Labyrint vlastně zač a jaký má účel - mě trochu zklamalo. Jakmile jsem zaslechla to jedno zásadní slovo, ihned mi na mysli vytanula Legenda od Marie Lu a já nemohla potlačit mírné zklamání. Ale nebudu spoilerovat. Jak se tajemství kolem labyrintu postupně rozplétají, člověk ani nemůže dýchat a jen čeká s očima přilepenýma na plátno. Úplný závěr filmu pak proběhl najednou příliš rychle, zároveň jsme se však dočkali dalšího děsivého odhalení. Dost možná je závěr rychlý proto, aby nás jen zmátl a my marně uvažovali o tom, co bude dál.

Závěrem bych řekla, že i přes pár nedostatků mě film rozhodně nezklamal, naopak jsem prožila dvě hodiny plné napětí a strachu. Labyrint: Útěk  je bezpochyby fenomenální podívaná, která vás zaujme a nepustí.Už teď se těším na to, že film třeba jednou uvidím znova. Za úžasnou atmosféru, herce, labyrint a to všechno dávám 85%

85%