Nakladatelství: Cooboo
Počet stran: 339
Rok vydání: 2011/USA, 2012/ČR
Díl: 1.
Vázaná s laminoaným potahem

První dojmy

Připadala jsem si skoro divná, že jsem ještě nečetla Divergenci, a tak jsem napochodovala do knihovny a zarezervovala si ji. Když jsem jí pak konečně dostala do ruky, nevýskala jsem sice radostí, ale byla jsem hodně napjatá. Ale stejně moje reakce nebyla zrovna bouřlivá (jak bych já od sebe čekala). Co se obálky týče, ta je velmi povedená, znám sice i pěknější obálky knih, ale přesto ta Divergentní se mi moc líbí. Při začátku čtení to bylo trošku (ale jen malinko) nezáživné a nedokázala jsem se na knihu zorvna soustředit, ale pak se to samozřejmě bleskurychle rozjelo (možná až moc).

O autorce

Veronica Rothová se narodila a bydlí v Chicagu. Je jí teprve 23 let, ale psaní se věnuje již od svých dvanácti. Studovala tvůrčí psaní na Northwestern University a nyní pracuje na plný úvazek jako spisovatelka. Jak sama o sobě ráda tvrdí, je šest stop vysoký sci-fi nerd, který oblečený ve svém oblíbeném pyžamu projíždí ve volném čase dlouhé hodiny Wikipedii a který má neskutečné množství různých fobií.

Děj své prvotiny Divergence, jež je zároveň počátečním dílem stejnojmenné trilogie, umístila do Chicaga, které tak dobře zná a miluje. Už její první kniha zaznamenala velký úspěch, když ji prestižní deník The New York Times zařadil na šesté místo v seznamu bestselerů. A bez pochyb jde i o nejlepší dystopii, jež byla v poslední době napsána.

Anotace - děj

Chicago, budoucnost. Obyvatelé města, které obklopuje jen močál a obepíná ostnatý drát, jsou rozděleni do pěti frakcí. Beatrice je čerstvých šestnáct a přišel čas vybrat, do které frakce chce patřit, které ctnosti se chce na celý život odevzdat. Překvapivé rozhodnutí jí do cesty přivede osudového kluka – úchvatného, ale taky trochu nesnesitelného. Beatrice zjišťuje, že ve společnosti, která se jeví tak dokonalá, vzrůstá napětí a hrozící nebezpečí lze zažehnat jen jedním způsobem, který ji ale možná zničí.

Postavy

Betrice nebo - li Tris - Drobná, štíhlá dívka, trošku nejistá, ale zároveň strašně odvážná dívka, kterou strach probouzí, je silná, cílevědomá, divergentní, líbí se jí Tobias, ač si to nechce přiznat

Tobias nebo - li Čtyřka - bojí se jen čtyř věcí, proto tedy Čtyřka, dokáže být krutý a chladný, ale pořád si udržuje lidkost a není krvelačný jako Eric, zároveň je milý, pozorný, odvážný, zvědavý, podezřívavý, líbí se mu Tris, lehce divergentní

Caleb - Beatricinín bratr, nesobecký, ochotný, přestoupil do Sečtělosti, pozorný

Můj názor

Pro začátek: Film jsem ještě neviděla, i když bych ráda (ale s kým jít do kina a kdo by mi to zaplatil :D). O knize se mluvilo hlavně proto, že je dost odlišná, jiná než ostatní dystopické. Byla jsem zvědavá, v čem ta odlišnost spočívá. Pamatuji si, že se mi jednou kdysi dávno do ruky dostal druhý díl Rezistence. Netušila jsem o co jde, měla jsem lehkou mezeru, a tak mě čtení Rezistence nebavilo a přečetla jsem možná tři stránky a sekla s tím, což je paradoxně dobrý. Kdybych si přečetla druhý díl bez prvního....

Jak už jsem se zmiňovala, několik prvních kapitol to bylo docela nezáživné čtení. Nevím proč, možná to bylo tím, že mi bylo trochu blbě. Tehdy jsem měla pocit, že se to protahuje, načež následně jsem zjistila, že pak dál je to až moc rychlé. Takže když opomenu několik prvních stránek, příběh plynule přecházel dál, měl rychlý spád, autorka nic dlouho a zbytečně nerozebírala. Na druhou stranu vývoj vztahu Tris a Tobiase urychlený naštěstí nebyl.

Ačkoliv se kniha jmenuje Divergence a Tris je divergentní, moc zmínek o tom nebylo. Čekala jsem že se to bude řešit víc. To se pak asi řešilo... Dál jsem netušila, co má být hlavní náplní knihy. Jestli výcvik, nebo zbouření jedné frakce, ovládnutí jiné a povraždění další. Na výcvik byl kladen velký důraz a ten zbytek (podle mě důležitější) se odehrál opravdu rychle. Až příliš. Člověk si musel dost věcí domyslet. I přesto kniha byla napínavá a odhalovala nečekané. Závěrem bych řekla, že mě Divergence bohužel trošku zklamala. Možná to bylo tím, že jsem od knihy očekávala hodně moc. Musím uznat, že autorka měla děj i prostředí velmi promyšlené, i když představit si třeba Jámu, to pro mě byl těžký úkol. Na druhou stranu si ale vezměte, jak je to vlastně celé nelogické. Pět frakcí - Upřímnost, Neohroženost, Sečtělost, Odevzdanost, Obětavost. Když se na to podívím, prostě mi přijde, že ta společnost nemůže fungovat. Co dělnická síla? Zvláštní. Přesto Divergence proč ne, ale uchvácená nejsem. Jsem jen celkem zvědavá na další díly a taky se těším, až uvidím třeba někdy i film.

Hodnocení

Obálka

80%