Nakladatelství: Jota
Počet stran: 332
Rok vydání: 2011/USA, 2011/ČR
Žánr: sci - fi thriller, western
  Vázaná s přebalem

Pár slov úvodem...

Ještě do nedávna jsem ani netušila, že existuje něco jako knižní adaptace filmu Kovbojové a Vetřelci. Když jsem ale knihu zahlédla v knihovně, ihned jsem po ní sáhla. Obálka je filmová a především moc pěkná. Mám pocit, že jsem ještě nikdy nečetla žádnou románovou adaptaci podle nějakého filmu, takže jsem byla vážně zvědává, co se z dílka vyklube...

Anotace

Osamělý pistolník a psanec v čele nesourodé skupiny lidí, nepřátel na život a na smrt, bojuje s mimozemskými vetřelci nejen o svůj život, ale o přežití celého lidstva.Divoký západ 1873. V poušti nedaleko městečka Absolution se probere neznámý pistolník, který ztratil paměť, nevzpomíná si ani na své jméno. Jedinou stopou do jeho minulosti je podivný kovový náramek, který nosí na zápěstí.
V Absolutionu, jemuž tvrdou rukou neformálně vládne dobytkář a bývalý důstojník Dolarhyde, ho však někteří lidé zjevně znají a touží po jeho hlavě. Na tento zastrčený kout se však řítí pohroma, jakou městečko ještě nikdy nezažilo. Zaútočí na něj neznámí démoni. Vetřelci z nebes začnou nemilosrdně likvidovat místní obyvatele, některé pak unášejí na své lodě, kde je čeká neméně hrozný osud. Lidé nemají žádnou možnost se jim bránit a jejich jedinou šanci na přežití paradoxně představuje onen pistolník, který si postupně vzpomíná na vlastní minulost a záhy pozná, že vlastní účinnou zbraň proti démonům.

Ve spojení s tajemnou okouzlující Ellou a bývalými nepřáteli – obyvateli Absolutionu, Dolarhydem, psanci a dokonce i Apači – se pouští do boje, který může rozhodnout o osudu lidstva.
Originální akční thriller z Divokého západu v sobě spojuje dva neobvyklé žánry – klasický western a sci-fi thriller.
Stejnomenný film režiséra Jona Fevreaua v hlavní roli s Danielem Craigem, Harrisonem Fordem a Olivií Wildovou právě vstupuje do kin.

Děj a postavy

Obsáhlá anotace naprosto vyčerpala moje možnosti napsat něco krátkého o ději, proto se pouze vyjádřím k postavám

CIzinec - onen neznámý pistolník, který si nevzpomíná na nic ze své minulosti a bok mu hyzdí ošklivá řezná rána. Jediné vodítko, které mu o jeho minulosti může něco říct, je kovový náramek, pro který nemá teprve vysvětlení. Vyčerpaný a žíznivý se probudí na vyprahlé poušti, kde ho potkají tři muži. Pistolník je zabije a vypůjčí si od jednoho koně a přijede do Absolutionu - městečka, které vzniklo v těchto nehostinných končinách pouze kvůli zlatu. Jakmile se dostane do města, věci se dají do pohybu, věci, které souvisí s jeho minulostí, a brzy přijde pohroma...
Wodrow Dolarhyde - místní bohatý dobytkář a bývalý plukovník, který vlastně neoficiálně ovládá celý Absolution. Má rozhazovačného syna, jež se chce pouze bavit a pít. Dolarhydovi záleží jen na jeho zlatu, je chladný, vypočítavý, trestá bez milosti.
Ella - žena, která přišla zdánlivě odnikud. Nikdo ji nezná, ale nikdo si na ni ani nedovoluje možná kvůli jejímu opasku s pistolí. Jake má při setkání s Ellou pocit, jako by mu ta záhadná a nadpozemsky krásná žena četla samotné myšlenky. Z očí jí je však mnohdy vidět, že zažila těžké věci a prožila ohromnou ztrátu.

Můj názor

O vetřelcích z nebes, nebo mimozemšťanech (nazývejte si to jak chcete) uvažovali lidé snad od začátku své existence. Existují teorie, že nás v minulosti navštívila stvoření z vesmíru a pomohla lidem například vybudovat monumentální a dechberoucí stavby, a že nás dosud pozorují. UFO. Všichni víme, co znamenají tyto tři písmenka. A teď si představme, že by na zem přiletěli vetřelci předminulé století doprostřed zlaté horečky. Jak bych reagovali tehdy ještě poměrně bohabojní lidé? Nemilosrdní a ostřílení pistolníci, kteří jsou přesvědčení o své nepřemožitelnosti, kdyby je něco, nějaká neznámá děsivá síla vytrhávala z domovů a odnášela jejich blízké neznámo kam? Jak by se těmito démony z nebes vypořádali?

Neznámý muž se probudí na poušti, nepamatuje si vůbec nic, co je zač, co tu dělá, odkud je. Jeho zápěstí obepíná kovový náramek, kterému nerozumí. A pak neznámí vetřelci, kteří jako démoni z pekel unáší obyvatele městečka... To všechno slibuje vážně skvělý příběh. Kdo je ten pistolník? Co chtějí vetřelci? Proč unáší lidi? Kdo je Ella? Tolik a tolik otázek vás napadne hned, co si přečtete anotaci. A chcete odpověď.

Není to až tak dávno, co jsem shlédla film. Zaujal mě především svým žánrem. Spojení klasického westernu a sci - fi. Znělo to vážně zajímavě, a tak jsem se na film podívala. Nemůžu však říct, že bych na mě příliš zapůsobil. Jistě, užila jsem si ho. Spousta akce a napětí a takových těch obvyklých věcí, co film obsahuje. Nápad byl hodně zajímavý, zpracování nebylo vůbec špatné, ale něco, netuším co, ale něco tomu prostě chybělo...

O knize jsem nevěděla, ani by mě nenapadlo, že vyšel knižní přepis filmového zpracování. Když jsem ale zavadila o knihu v knihovně, neváhala jsem a půjčila si ji. Na prvním místě byla pochopitelně zvědavost, co se z knihy vyklube, jak se Joan poprala s knižní adaptací.

Rozhodně nejsem zklamaná. Naopak se mi kniha velmi líbí. Možná jsem napůl očekávala, že bude v ich-formě. Lépe bych se pak dokázala vcítit do hlavního hrdiny, do jeho zmatku a dezorientace, ale nedá se nic dělat. O jeho charakteru toho bohužel nemůžu příliš říct. Nejde o to, že by jeho postava byla plochá nebo tak. Je spíš celou dobu takový nezúčastněný, jednotvárný, navenek se nijak emočně neprojevuje. Již na začátku jsem si všimla obrovského množství popisu krajiny a prostředí, což je na jednu stranu logické - zatímco během filmu se stačí podívat na obrazovku a za tři sekundy víte, jak okolí scény vypadá, v knize to chce alespoň odstavec popisu, chceme - li být přesní. Popisné části jsem vlastně vítala, krásně doplňovaly moji představu. Každá kapitola začínala právě odstavcem popisu, kdy jsme se seznámili s prostředím a mohli se věnovat dění. Dalším výrazným znamením této knihy jsou části plné myšlenkových pochodů jednotlivých postav. Nejen našeho neznámého ztraceného pistolníka, ale i ostatních. Ačkoliv jsem se bála, že tyto odstavce uvažování jiných postav zastíní toho hlavního, moje obava se ukázala jako neopodstatněná. Bylo jasně vidět, kdo je hlavní postava. A ty myšlenkové pochody aktérů jsem si také zamilovala, krásně doplňovaly děj. Klobouk dolů přepisovatelce, že dokázala vyslovit a sepsat to, co ve filmu zůstalo skryté, možná poodhalené pouze v pohledech a chování postav. Ovšem kdybychom odstranili tyto myšlenkové pasáže, nejspíš bychom měli o sto stránek míň.

Joan se podařilo perem dokonale vystihnout ten zmatek a nejistotu, kterou prožíval hlavní hrdina. Později i hrůzu a strach obyvatel Absolutionu. Do příběhu jsem se dokázala dobře vžít, z knihy sálaly jasné pocity, které na čtenáře hodně působí. Nedá se říct, že by kniha nasadila vražedné tempo, že byste samým napětí nedokázali ani dýchat a jenom četli dál. Naopak příběh plynul svým klidným tempem, který občas rozvířila nějaká událost - například únosy obyvatel městečka. Pasáže plné napětí a akce střídaly části klidnější, kdy naopak dostal čtenář čas na oddech a možnost přemítat nad uvažováním postav. Dalším plusem je snaha o jakousi hlubší myšlenku, která sice nebyla nijak světoborná, ale stojí za zmínku. Příběh tak dostává nádech vážnosti, nejedná se pouze o akční sci - fi slátaninu, ale i o něco, nad čím můžete lehce uvažovat. Bohužel příběh plyne jedním přesně určeným směrem, neočekávejte žádné obrovské zvraty. Za to třeba odhalení, co je neznámý pistolník zač a jak souvisí s tím vším okolo a co teprve jeho tajuplný náramek na ruce. Předvídatelnosti se tady nemůžeme zcela vyhnout, ale určitě se najde něco, co vás překvapí. Vyvrcholení je docela zdařilé, i když prostě tomu něco chybí. Stejně jako ve filmu. Ale dojde k rozuzlení a vyřešení. Rozhodně neočekávejte happyend, konec je trochu smutný a hlavně ukazuje, jakým vývojem prošli postavy, jak se v nich toto neplánované dobrodružství odrazilo.

Závěrem bych řekla, že kniha je velmi zdařilá. Nejedná se sice o žádný trhák, ale za přečtení určitě stojí. Najdete v ní zdravou porci napětí a akce, ale i pomalejších pasáží. Obálka je filmová a rozhodně je pěkná a jistě vás zaujme.

Hodnocení

Obálka

90%